Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Norsk Trailer Express med best resultat i 2021 Innen "godstransport på vei" var det Norsk Trailer Express AS som satt igjen med best resultat. Selskapet satt igjen med 51 millioner kroner på bunnlinjen ifjor - og brukte hovedsakelig overskuddet på å kvitte seg med langsiktig gjeld.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: DSV var "King of the road" i 2021 Som i 2020 var det DSV Road som kunne smykke seg med tittelen "King of the road". Ingen godstransportører på vei kjørte inn flere kroner enn den norske veivirksomheten til den danske logistikk-kjempen.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Flyttetransport Det er kanskje ikke den mest glamorøse delen av transportbransjen, men å ta hånd om flyttelass er blant de transportrelaterte bransjene som gjør det best økonomisk og der driftsresultatet henger noenlunde følge med den generelle prisveksten.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Godstransport med jernbane Jernbanetransport med gods kan vanskelig kalles en økonomisk gullgruve for aktørene, men de økte i det minste omsetningen med over 150 millioner kroner og snudde samtidig underskudd i 2020 til overskudd i 2021.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Lufttransport med gods Norsk-svensk turbulens ga hard landing for flyfrakt-aktørene i Norge ifjor. Tallene ser imidlertid dårligere ut en de egentlig var.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Lasting og lossing Vår gjennomgang viser at det er 31 bedrifter som er registrert under NACE-bransjekoden 52.240 – Lasting og lossing med driftsinntekter over en million kroner i både 2020 og 2021.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Disse leverte best resultater innen "lagring" Drivstoff-kjeden Circle Ks lager- og distribusjonsselskap for drivstoff leverte best i 2021 i bransjekategorien "52.100 - Lagring".
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Lagring Topplinjevekst er vel og bra, men det er ikke alltid lønnsomheten følger etter. Vår oversikt over bedriftene som er registrert med bransjekoden lagring, viser at bedriftene med en omsetning under 10 millioner kroner gjør det langt bedre, relativt sett, enn bedriftene med en omsetning over 100 millioner kroner.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020 DSV-oppkjøp blåste opp resultatene Går man gjennom regnskapene til aktørene innen flyfrakt-bransjen i Norge stikker GIL Norway AS seg ut. Årsregnskapet er preget av store bedriftsinterne hendelser, som i sin tur påvirker hele bransjen.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Viktig presisering om West Air Sweden West Air Sweden AB er et norskregistrert utenlandsk foretak. Det er en betydelig aktør, men som samtidig bidrar til å "kludre til" bildet av den norske flyfraktbransjen.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Bypost tjente mest av budselskapene Bypost har blitt et bindeledd mellom bedriftene og Posten Norge-konsernet. Det har blitt god butikk. Etter oppkjøpet ifjor er ambisjonen å vokse videre.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: De 50 største aktørene innen "andre post- og budtjenester" Foodora Norway AS hadde ikke bare en naturlig vekst i 2021 med nye geografiske områder og økt kundemasse innen det tradisjonelle fastfood-segmentet, de dro også i gang en egen butikktjeneste som gjorde at de begynte å selge en del av de varene de distribuerer. Det medførte at selskapet suste forbi Helthjem Netthandel AS innen bransjekategorien "andre post- og budtjenester".
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Andre post- og budtjenester Vår gjennomgang viser at det per 8. oktober var 207 bedrifter som er registrert under NACE-bransjekoden «53.2oo – Andre post- og budtjenester» med driftsinntekter over en million kroner i både 2020 og 2021.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Skipsmegling I alt er det 143 bedrifter som er registrert under NACE-bransjekoden «52.292 – Skipsmegling» med driftsinntekter over en million kroner i både 2020 og 2021.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020 Topp 50 årsresultat innen utenriks sjøfart med gods De 50 største selskapene innen "utenriks sjøfart med gods" bokførte nesten 10 milliarder kroner i resultat før skatt i 2021.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Godstransport på vei Vår gjennomgang viser at det er hele 2962 bedrifter som er registrert under NACE-bransjekoden 52.240 – Godstransport på vei med driftsinntekter over 100.000 kroner i både 2020 og 2021.
Økonomisk gjennomgangs 2021 vs 2020: "Topp 50" omsatte for 83,5 milliarder "Milliardklubben" er langt mindre eksklusiv i den internasjonale grenen av den norske shippingbransjen enn i den norske logsistikkbransjen ellers. Hele 14 selskaper leverte driftsinntekter på over en milliard kroner ifjor.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Utenriks sjøfart med gods Norge er en av verdens ledende sjøfartsnasjoner. I 2021 bokførte 568 norskregistrerte selskaper nesten 113 milliarder kroner i driftsinntekter.
Spedisjon: Topp 50 omsetning Postnord størst, men regnskapet ble tynget av produksjonsomlegging Med driftsinntekter på 5054 millioner kroner var det ingen som kunne gjøre Postnord rangen stridig som landets største speditør ifjor. Se resten av "Topp 50"-listen.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Spedisjon Selskapene under bransjekoden spedisjon satt igjen med et resultat før skatt på 1,3 milliarder kroner ifjor - en økning på nesten 200 millioner kroner. Drifts- og resultatmarginen lå på tilnærmet samme nivå som i 2020, med et snitt nede på 3-tallet.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Kuehne+Nagel traff bølgen Kuehne+Nagel økte omsetningen med 25 prosent i fjor. Rekordhøye rater i sjøfraktmarkedet bidro til at 2021 ble tidenes jubelår for selskapet i Norge, som var den speditøren som satt igjen med størst tall på bunnlinjen. 151 millioner kroner ble igjen etter at skattemyndighetene hadde fått sitt.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Fosen Transport med best resultat av gods- og transportsentralene Fosen Transport AS endte kun "midt på treet" med hensyn til driftsinntekter ifjor, men finansinntekter fra døtre bidro til å sende de til topps blant bransjeaktørene innen "drift av gods- og transportsentraler".
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2021: De 25 største innen drift av gods- og transportsentraler ColliCare Logistics AS omsatte for godt over 1,4 milliarder kroner ifjor, og var med god margin Norges største virksomhet innen bransjekode "52.211 - Drift av gods- og transportsentraler" i 2021.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Drift av gods- og transportsentraler Vår gjennomgang viser at det er 67 bedrifter som er registrert under NACE-bransjekoden «52.211 – Drift av gods- og transportsentraler» med driftsinntekter over 1 million kroner i både 2020 og 2021.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Disse satt igjen med mer enn 50 MNOK før skatt i 2021 Posten Norge AS leverte best ifjor resultatmessig, men bak den statseide postgiganten gjorde de sjøbaserte bransjeaktørene storeslem.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Se oversikten over de største logistikkselskapene i Norge Posten Norge AS står fjellstøtt på omsetningstoppen blant de tradisjonelle norske logistikk- og godstransportselskapene. Inkluderer man de store rederiene i utenriksfart må Posten legge hele konsernregnskapet på kjøttvekta for å gå seirende ut.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Se vår store oversikt for 2021 Logistikk Inside har gått gjennom tusenvis av regnskapstall for 2021 og 2020.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Se hvor mye logistikk- og transporttilbyderne tjente i 2021 Samlet driftsresultat for tilbyderne av logistikk- og godsbaserte transporttjenester endte på drøyt 6,8 milliarder kroner ifjor. Dette var en økning på 1,1 milliarder kroner fra året før.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Se hvor mye logistikk- og transporttilbyderne økte omsetningen med i 2021 De norske tilbyderne av logistikk- og transporttjenester økte omsetningen med cirka 15 prosent i 2021 sammenlignet med året før.